coaching psychologiczny
Coaching
- Co to jest coaching?
- Kiedy korzystać z pomocy coacha?
- Coaching – metoda pracy.
Coaching to cykl profesjonalnych rozmów, które mają na celu wypracowanie wspólnie
z klientem najefektywniejszej dla niego formuły pracy nad kwestiami, które go aktualnie zajmują (zawodowymi, osobistymi). To metoda pracy oparta na:
- akceptacji (dla spraw klienta oraz jego potrzeb związanych z celami, sposobami, tempem pracy podczas coachingu)
- zaufaniu (po pierwsze to, co dzieje się pomiędzy coachem a klientem ma charakter poufny; po drugie u podstaw coachingu leży założenie, że klient ma w sobie wszystkie zasoby, aby się rozwijać – zaufanie coacha do możliwości jego klienta to podstawa pracy w coachingu)
- partnerstwie (coach jest partnerem dla klienta, klient jest partnerem dla coacha, dwie strony ustalają sposób i styl pracy dogodny dla nich)
- budowaniu relacji (relacja pomiędzy coachem i klientem jest podstawą do wspólnej pracy coachingowej opartej na wyżej wymienionych wartościach: akceptacji, zaufaniu, partnerstwie).
Coaching jest spotkaniem z coachem, dzięki któremu klient może osiągnąć zamierzone cele, zastanowić się nad sytuacją, w której aktualnie się znajduje, porozmawiać
o dylematach, zadaniach do zrobienia, sprawach do rozwiązania.
W skrócie można powiedzieć, że coach pomaga klientowi w:
- osiąganiu stawianych celów
- rozwiązaniu problemów
- wyjaśnieniu tego, co jest dla klienta najważniejsze
Przy czym za najistotniejsze należy uznać to, iż kierunek tej pracy nadawany jest przez klienta.
Kiedy korzystać z pomocy coacha?
Coaching może być pomocny na przykład wtedy, gdy klient chce:
- Zrozumieć własne zamierzenia i cele.
- Znaleźć sposoby na osiągnięcie wyznaczonego celu.
- Dokonać zmiany w swoim życiu w sferze zawodowej, osobistej.
- Poprawić zdolność budowania relacji z innymi ludźmi.
- Zwiększyć swoją skuteczność w działaniu – coaching inspiruje do działania.
- Poddać refleksji swoje działanie.
- Pogłębić świadomość samego siebie.
- Zwiększyć motywację i efektywność swojej pracy.
- Osiągnąć równowagę życia osobistego i zawodowego, która dałaby poczucie spełnienia.
- Ustalić, zweryfikować, osiągnąć cele przy wsparciu coacha.
- Rozwijać siebie i swój potencjał.
- Wyjaśnić sprawy, które są dla klienta ważne.
Coaching – Metoda pracy
Coaching to praca zorientowana zarówno na osiąganie konkretnych celów, jak i na uruchamianie rozwoju osobistego w relacjach zawodowych i prywatnych.
Proces coachingu obejmuje od 5 do 7 spotkań odbywających się w odstępach 1-4 tygodniowych. Częstotliwość spotkań oraz ich ilość jest ustalana indywidualnie w toku pracy z coachem.
Zarys procesu coachingowego:
Sesja pierwsza – kontrakt, czyli umowa pomiędzy coachem a klientem umożliwia:
- nawiązanie kontaktu
- pogłębienie wiedzy na temat coachingu
- podjęcie decyzji odnośnie dalszej pracy z wybranym coachem
- przyjrzenie się obszarom do pracy (np. wyznaczenie celu pracy)
- ustalenie formuły spotkań (częstotliwość, miejsce, sposób umawiania
i odwoływania sesji) - formy płatności
Sesje kolejne są poświęcone pracy nad:
- konkretnymi obszarami, nad którymi chce pracować klient (te obszary mogą ulec zmianie w trakcie trwania coachingu)
- relacją coachingową (czyli odpowiedzią na pytanie co się dzieje w relacji pomiędzy coachem a klientem i jak to się może przekładać na inne relacje klienta w życiu osobistym czy też zawodowym)
Sesja ostatnia to podsumowanie wspólnej pracy coacha i klienta,
służy przyjrzeniu się:
- sposobowi realizacji celów, które były ważne dla klienta
- sposobom nawiązywania, kontynuowania i zakończenia relacji coachingowej
- może być także okazją do zaplanowania sposobów wdrażania nowych kompetencji
w życie zawodowe czy prywatne klienta
Zazwyczaj poszczególne sesje coachingowe kończą się wymianą informacji zwrotnych udzielanych przez coacha i klienta odnośnie aktualnej sesji. To służy budowaniu relacji opartej na partnerstwie i zaufaniu, usprawnieniu pracy, werbalizacji potrzeb, wyrażeniu emocji, zachęceniu do otwartości, wpływa na efektywność wspólnej pracy.
Ponadto zwyczajowo sesje coachingu kończą zadania „domowe” dla klienta – są to sprawy, nad którymi klient pracuje w coachingu – do przemyślenia w domu (pomiędzy sesjami
z coachem), zadania do wypróbowania na gruncie zawodowym czy prywatnym.